Marokko is een land dat terecht tot de verbeelding spreekt.

Het land is trots op zijn cultuur en geschiedenis.  De natuur is er overweldigend mooi.  Het land is in volle ontwikkeling en toch heb je soms het gevoel dat je 50 jaar terugkeert in de tijd.

Onze reis (met eigen motor) vangt aan in Zuid-Spanje, zowat halverwege Malaga en Algeciras.   Dit is het uiterste zuiden van Spanje, slechts enkele kilometer verwijderd van het Afrikaanse vasteland.   De motoren zijn daar al ter plaatse aan het hotel waar we de eerste nacht zullen verblijven.

De volgende morgen nemen we de korte overzet van Algeciras naar Tanger of Ceuta, waar ons Marokkaans avontuur start.

We reizen door dit uitgestrekte land van Noord naar Zuid en terug,  dit tot de grens van de woestijn (ongeveer 3000 Km inclusief de ritten ter plaatse).

We doorkruisen hiervoor het Rif-gebergte, de Midden-Atlas, de Hoge-Atlas en rijden meermaals over passen boven de 2000 meter hoog.

 

Deze reis naar het mooiste dat Marokko te bieden heeft, wordt zeer goed omkaderd:

  • Begeleiding en ondersteuning door 2 begeleiders van Détour.
  • omdat deze reis meer dan 2 weken duurt, voorzien we de mogelijkheid om in één van de hotels waar we 2 dagen verblijven kledij te laten wassen. Bovendien wordt er bagagetransport tijdens de reis voorzien (zachte bagagetassen en reserve-motorkledij).

We ontdekken de schoonheid van het ongerepte binnenland van Marokko en maken kennis van prachtige steden als Fès, Meknès, Chefchaouen,  Marrakesh enzovoort.

De laatste jaren werd flink geïnvesteerd in de weginfrastructuur.  Deze reis is perfect haalbaar voor een tourmotor (ook met duo-passagier) gezien  we rijden over verharde wegen.

Deze reis gaat uit van een deelname met eigen motor (en dus niet met huurmotor ter plaatse).  In principe zijn alle motoren geschikt, omdat we rijden over gewone, verharde wegen.

Enkele dagen voor vertrek worden de motoren verwacht op onze centrale laadplaats te Boortmeerbeek.  Kort daarna vertrekt het motortransport richting Zuid-Spanje. 

Dit is het voorlopig programma, dat nog verder verfijnd zal worden na onze laatste verkenningen ter plaatse.  Zo kunnen bvb. rustdagen verplaatst worden i.f.v. de optimalisatie van het reisverloop. 

Dinsdag 22 oktober 2024:

Aankomst op de luchthaven van Malaga vanuit Brussel-Zaventem* en rechtstreekse transfer naar het eerste hotel, waar de motoren en de bagage zullen klaar staan.  

En jullie opgewacht worden door de begeleider(s) van Détour.

Afhankelijk van het aankomstuur kan nog een opwarmingsrit gemaakt worden doorheen de Sierra de Grazalema in Andalusië.

* mogelijkheid om te vertrekken van een andere luchthaven op aanvraag en voor zover dit de reisplanning niet verstoort

Woensdag 23 oktober 2024 touren langs de Middellandse kustlijn tot aan de voet van het Rif-gebergte (220 / 264 Km)

Na een korte verbindingsrit komen we aan te Algeciras alwaar we de overzet nemen naar Marokko.

Eenmaal voorbij de grenscontrole start de tour langs het Rif-gebergte tot onze eerste verblijfplaats (verblijf in de buurt van Chefchaouen).

Donderdag 24 oktober: Rit naar de heilige stad Fès (264 Km)

Marokko is een bergland en dat zullen jullie vandaag ontdekken, want er staat al een eerste pas boven de 1200 m op het programma.

We moeten het Rif-gebergte volledig oversteken om Fès te bereiken, één van de 4 Koningssteden van Marokko met een religieuze, intellectuele en artistieke traditie die ver teruggaat.

Onze verblijfplaats is gelegen in de buurt van deze stad.  Deze verbindingsrit van een 5-tal uren laat voldoende tijd over om een bezoek te brengen aan Fès.

 

Vrijdag 25 oktoberlangs de Ziz-kloof tot de rand van de woestijn (341 Km)

We doorkruisen de Midden-Atlas en rijden door richting zuidoost langs Er-Rich gelegen aan de diep ingesneden kloof van de rivier Ziz.

Ons verblijf ligt nog iets zuidelijker in de buurt van Erfoud.  Hier zullen we voor de eerste kennis maken met het woestijnlandschap van de Sahara.

Zaterdag 26 oktober : rustdag en mogelijkheid tot kennismaking met de woestijn

Vandaag kan je even verpozen en genieten van de luxe van het hotel waar we verblijven.  Of een uitstap maken richting van Merzouga en Taouz.
Merzouga is een dorp aan de rand van het Marokkaanse woestijnduingebied Erg Chebbi en staat bij vele reizigers op de ‘bucket-list’.

Zondag 27 oktober: verbindingsrit naar Tineghir (148 / 390 / 435 Km)

Vandaag heb je de keuze uit een lange rit langs de Todra-kloof  (of Todgha-kloof) en de Dadès-kloof of gewoon rechtstreeks naar het hotel gelegen aan de Todra-rivier.
Deze twee kloven bevinden zich te midden van de kalkvlaktes van de Hoge Atlas.  Het landschap is schitterend inclusief met rotswoningen en (meestal droog of doorwaadbare) wadi’s .
In de Todra-kloof werden meerdere films gedraaid (waaronder Lawrence of Arabia weerom…).

Een alternatieve route via de Ziz-rivier en het nationaal park van de oostelijke hoge Atlas en als laatste etappe de Todra-kloof behoort eveneens tot de mogelijkheden.

Verblijf in Tineghir of Boulmane-Dadès.
Tineghir is een stadje op 1342 m hoogte en heeft een fraaie palmentuin die zich uitstrekt tot aan de uitlopers van het Altlas-gebergte.

Maandag 28 oktober: over de Tizi n’ Tazazert-pas naar Zagora (219 Km)

Tineghir en omgeving laten we achter ons en we rijden verder zuidwaarts tot Zagora.
We moeten eerst  ‘nog even’ de 2200 m hoge pas Tizi n’Tazazert over met unieke vergezichten als beloning.

Daarna verder via Nekob en de vallei van de Drâa tot Zagora, stad gelegen in het oostelijk gedeelte van de vruchtbare Drâa-vallei..


Zagora is hier de laatste echte stad voor de woestijn begint.
De rivier Drâa ontspringt in het Atlas-gebergte en trekt een 200 Km lange groene streep door het landschap en langs Zagora, alvorens ze in de buurt van M’hamid in het woestijnzand verdwijnt.

Dinsdag 29 oktober: rustdag en mogelijkheid tot bezoek aan de rand van de woestijn tot M’hamid

Marokko Detour002

Mogelijk wordt deze rustdag vervangen door een extra dag in Marrakesh.

opmerking: op één van de rustdagen zal de mogelijkheid voorzien worden om je persoonlijke kledij te laten wassen in het hotel.

Woensdag 30 oktober: terugkeer van Zagora langs de vallei van de Drâa naar Ouarzazate (177 / 283 Km)

We reizen verder richting Ouarzazate, een stad die beschikt over meerdere filmstudio’s.   Ouarzazate is het woestijnresort bij uitstek voor wie graag op ontdekking gaat, avonturiers en toeristen op zoek naar authenticiteit.
De stad ligt op het punt waar de valleien van de Drâa en de Dadès samenkomen.

1 nacht verblijf in de buurt van Ouarzazate.

Donderdag 31 oktober: van Ouarzazate via Aït-Ben-Haddou naar Marrakesh (203 / 207 Km)

Keuze uit 2 routes en beide passeren langs de Kasbah Aït-Ben-Haddou (Kasbah = een omwalde stad).  Dit fort van aarde en riet staat op de Unesco-werelderfgoedlijst en bestaat uit een warboel van steegjes en passages die tussen de fragiele huisjes van aarde doorlopen.
Deze plaats is zo uniek dat ze diende als opnamedecor voor meerdere films zoals Gladiator, Jewel of the Nile, Lawrence of Arabia, enz.

De snelste route naar onze bestemming Marrakesh verloopt langs de N9 over de Tizi-n-Tichka pas.

De andere route sluit iets verder terug aan op deze pas, maar eerst passeert die langs enkele kleinere kasbah’s over een pittoreske wegje binnendoor.

We komen niet te laat aan in Marrakesh, waardoor je ruim de tijd hebt om deze ‘Parel van het zuiden’ te verkennen. Marrakech vormt samen met Fès het historische hart van Marokko.  De  Medina van Marrakesh (of Marrakech) prijkt sinds 1985 op de Unesco werelderfgoedlijst.  Het is de grootste medina (medina = oude centrum van de stad nog omwald door stadsmuren) van de Maghreb en is een verzameling van kronkelstraatjes, pleintjes, fonteinen, tuinen met sinaasappelbomen en je kunt die best te voet doorkruisen en een taxi nemen er naar toe.

Vrijdag 01 november: rustdag in of tourrit zuidwaarts van Marrakesh

Marrakesh is te mooi om er maar één nacht te verblijven, dus laten we jullie de keuze om nog een tourrit te maken zuidwaarts (die kan ingekort worden) of de ganse dag de stad verkennen.  We verblijven in een hotel vanwaar je zowel te voet het oude centrum kunt bereiken en ook nog redelijk vlot uit het centrum geraakt met de motor.

Zaterdag 02 november : verbindingsrit noordwaarts naar Beni-Mellal (250 Km)

Stilaan rijden we terug noordwaarts en ontmoeten onderweg nog enkele wonderen van de natuur, zoals de watervallen van Ouzoud, waar het water zich 110 meter naar beneden stort of de kloof van de wadi El-Abid met wanden van meer dan 400 meter hoog.


Iets minder natuurlijk, maar daarom niet minder boeiend: de stuwdam en het meer van Bin-el-Ouidane dat omringd wordt door een opmerkelijk landschap.

Overnachting in de buurt van Beni-Mellal.

Zondag 03 november : rit naar de Koningsstad Meknès (285 Km)

2 van de 4 Koningssteden hebben we al bezocht tijdens deze reis en daar voegen we nu Meknès aan toe, stad die dateert uit de 10de eeuw en de 5de grootste stad van Marokko.  Het historische centrum is weerom werelderfgoed en wordt omwald door 25 Km lange vestingmuren.

 

Maandag 04 november : verbindingsrit naar Algeciras (verbindingsrit vanaf Meknès naar Tanger = 282 / 285 Km + overzet)

Vandaag nemen we terug de overzet van Tanger of Ceuta naar Algeciras.
Een kleine omweg door het noordelijk gebergte is mogelijk, op voorwaarde dat je tijdig aan de overzet geraakt.
Deze avond kunnen we terug overnachten op het Europees vasteland in de buurt van Algeciras.

Dinsdag 05 november 2024 : laatste dag

In ons laatste hotel op het Europese vasteland kunnen we nog lekker chillen en nakaarten over de reis. 

Of simpelweg nog eens genieten van een alternatieve bochtige rit door Andalusië (afhankelijk van de uren van de terugvlucht is dit nog mogelijk). In elk geval worden de motoren vandaag geladen en vertrekken ze terug huiswaarts.

Van zodra de motor en de bagage werd afgeleverd aan de vrachtwagen, brengt de shuttle iedereen naar de luchthaven voor de terugvlucht van Malaga naar Brussel.

Enkele dagen nadien worden de motoren terug verwacht te Boortmeerbeek.

_______________________________

Praktische modaliteiten:

Periode: 22/10 – 05/11/2024 (14 nachten / 15 dagen)

Formule:  verblijf in halfpension

Vereiste aantal deelnemers (piloot): Minimaal 10  – maximaal 21 motoren (Reis is VOLZET )

opmerking:
Er is bagagetransport tijdens de reis (volume beperkt tot zachte bagagetassen en reservekledij).
De grensformaliteiten kunnen vereisen dat de bagage pas voor -en na de grensovergang in het volgvoertuig wordt geladen.

Tarief:

  • piloot € 3799 en duo € 2999 (op basis van 2-persoonskamer)
  • supplement éénpersoonskamer: € 675

Inschrijven bij voorkeur door gebruik te maken van het reservatieformulier of een mail te sturen naar info@detour.be. Voor meer info kan je ook bellen op +32 (0)473 895 063 .

Inbegrepen in de prijs:

  • vlucht heen en terug naar Malaga (Zuid-Spanje)
  • de luchthaventransfers ter plaatse
  • verblijf in kwaliteitsvolle hotels
  • vervoer van de motor, motorkledij en bagage naar Zuid-Spanje heen/terug (vertrek vanuit Boortmeerbeek dichtbij Brussel)
  • overzet Spanje-Marokko en terug van de motor en piloot/duo
  • bagagetransport tijdens de reis (volume beperkt tot zachte bagagetassen en reservekledij)
    de grensformaliteiten kunnen vereisen dat de bagage pas voor -en na de grensovergang in het volgvoertuig wordt geladen
  • all-risk transportverzekering inbegrepen tot 27.500 € nieuwwaarde per motor
  • begeleiding op motor tijdens de reis en met bagagevoertuig
  • alle routes in .gpx + advies inzake gebruik motor-GPS
  • reisroadbook met alle nuttige informatie voor het reisverloop
  • kleine en eenvoudige technische ondersteuning beschikbaar aan het hotel en/of met de gids op motor
  • BTW (uiteraard), plaatselijke toeristenbelasting en reisgarantieverzekering

Onze algemene en bijzondere voorwaarden zijn toepasselijk. U kunt ze hier raadplegen.

We raden aan dat iedereen zou beschikken over een degelijke annulatieverzekering.
Omdat deze verzekering belangrijk is, kan die ook via ons gereserveerd worden aan slechts 2,90 % op de reissom. (polis via Ethias)

We verwachten dat elke deelnemer beschikt over een verzekering reisbijstand**.  Beschikken jullie over een eigen verzekering reisbijstand dan is dat prima.

Opgelet:
De meeste polissen reisbijstand verlenen geen dekking in Marokko. We onderhandelen nu voor een oplossing voor de reisbijstand motor in Marokko.
We stellen jullie dan een goede reisbijstandverzekering voor (oplossing enkel mogelijk voor klanten gedomicilieerd in België).
Een reisbijstand motor is verplicht tijdens deze reis.  Dit opdat pech onderweg snel kan worden opgelost, met het minste hinder voor de andere reizigers.
Volgens onze informatie bieden de volgende verzekeringen wel dekking Marokko:
Baloise Assistance, DVV Assistance, Belfius Assistance (check toch altijd nog eens de voorwaarden van de polis!)

Andere mogelijke verzekering: afkoop van de voorziene vrijstelling transportverzekering (€ 375) van de motor = € 19 per motor

** Wij doen zelf geen repatriëring van de motor of grote herstellingen onderweg; dit is werk voor professionele assistance bedrijven.

Wie meer wil weten over de diverse verzekeringen, de comfortservice, het rijtechnisch advies, de routes enz. : zie de rubriek FAQ

Zelf rijden tot de reisbestemming (bijna 4600 Km heen /terug vanaf Brussel naar Zuid-Spanje) kan uiteraard ook, en dan is het tarief op aanvraag.

* Programma en tariefversie 18/02/2024
Prijzen zijn van toepassing bij reservatie via het online reservatieformulier op huidige datum. Bij boeking op een latere datum kan de prijs aangepast zijn.
Reserveer tijdig en geniet de beste tarieven met soms nog een leuke vroegboekkorting erbovenop!

 

Vragen?

nl_BENL
Détour nieuwsbrief

Détour nieuwsbrief

Ontvang onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van ons reisaanbod.

Prima, uw inschrijving is gelukt!