Marokko is een land dat terecht tot de verbeelding spreekt.

Het land is trots op zijn cultuur en geschiedenis.  De natuur is er overweldigend mooi.  Het land is in volle ontwikkeling en toch heb je soms het gevoel dat je 50 jaar terugkeert in de tijd.

Onze reis (met eigen motor) vangt aan in Zuid-Spanje, zowat halverwege Malaga en Algeciras.   Dit is het uiterste zuiden van Spanje, slechts enkele kilometer verwijderd van het Afrikaanse vasteland.   De motoren zijn daar al ter plaatse aan het hotel waar we de eerste nacht zullen verblijven.

De volgende morgen nemen we de korte overzet van Algeciras naar Tanger of Ceuta, waar ons Marokkaans avontuur start.

We reizen door dit uitgestrekte land van Noord naar Zuid en terug,  dit tot de grens van de woestijn (ongeveer 3000 Km inclusief de ritten ter plaatse).

We doorkruisen hiervoor het Rif-gebergte, de Midden-Atlas, de Hoge-Atlas en rijden meermaals over passen boven de 2000 meter hoog.

 

Deze reis naar het mooiste dat Marokko te bieden heeft, wordt zeer goed omkaderd:

  • Begeleiding en ondersteuning door 2 begeleiders van Détour.
  • omdat deze reis meer dan 2 weken duurt, voorzien we de mogelijkheid om in één van de hotels waar we 2 dagen verblijven kledij te laten wassen. Bovendien wordt er bagagetransport tijdens de reis voorzien (zachte bagagetassen en reserve-motorkledij).

We ontdekken de schoonheid van het ongerepte binnenland van Marokko en maken kennis van prachtige steden als Fès, Meknès, Chefchaouen,  Marrakesh enzovoort.

De laatste jaren werd flink geïnvesteerd in de weginfrastructuur.  Deze reis is perfect haalbaar voor een tourmotor (ook met duo-passagier) gezien  we rijden over verharde wegen.

Deze reis gaat uit van een deelname met eigen motor (en dus niet met huurmotor ter plaatse).  In principe zijn alle motoren geschikt, omdat we rijden over gewone, verharde wegen.

Enkele dagen voor vertrek worden de motoren verwacht op onze centrale laadplaats te Boortmeerbeek.  Kort daarna vertrekt het motortransport richting Zuid-Spanje. 

Dit is het voorlopig programma, dat nog verder verfijnd zal worden na onze laatste verkenningen ter plaatse.  Zo kunnen bvb. rustdagen verplaatst worden i.f.v. de optimalisatie van het reisverloop. 

Dinsdag 22 oktober 2024:

Aankomst op de luchthaven van Malaga vanuit Brussel-Zaventem* is voorzien om 14:45u.

De motoren en bagage staan klaar op een bewaakte parking dichtbij de luchthaven.  

Hier worden jullie opgewacht worden door de begeleider(s) van Détour.

Zodra je de motor hebt klaargemaakt voor vertrek kun je starten met de verbindingsrit naar Algeciras. Er is keuze uit meerdere routes tussen 125 en 175 Km, rechtstreeks of kriskras over leuke stuurwegen.
Binnen de voorziene volumes kun je bagage afgeven aan het bagagevoertuig. Deze wordt dan afgeleverd aan het eerste hotel.

De eerste overnachting verblijven jullie in een hotel in Algeciras, dichtbij de haven.

* mogelijkheid om te vertrekken van een andere luchthaven op aanvraag en voor zover dit de reisplanning niet verstoort

Woensdag 23 oktober 2024 oversteek naar Marokko en verbindingrit tot Tétouan (4 + 66 Km)

Je kan gerust wat langer uitslapen deze morgen of een bezoek brengen aan de havenstad Algeciras in de voormiddag.

De ferry vertrekt om 12:00 u in de haven van Algeciras en om 12:30u plaatselijke tijd komen jullie aan in de haven van Tanger Med.  (opgelet: tijdens de oversteek zelf en dit tot voorbij de grenscontrole neem je alle bagage zelf mee; op Marokkaans grondgebied kan je de bagage overladen in het bagagevoertuig).

Eenmaal voorbij de grenscontrole start de tour door het bergachtige landschap tot de eerste verblijfplaats (verblijf in Tétouan).   Deze bochtige rit is slecht 66 Km lang.
Je komt dus tijdig aan in Tétouan waardoor het mogelijk is om het oude centrum te bezoeken.  Of je vult de rit aan met extra lus langs de Middellandse Zeekust en terug door het nabijgelegen natuurpark (133 Km).

Donderdag 24 oktober: Rit naar de heilige stad Fès (268 Km / 293 Km / 321 Km)

Marokko is een bergland en dat zullen jullie vandaag volop ontdekken als je richting Fès rijdt.

Naar wens kan je ook een omweg maken doorheen het centrale deel van het Rif-gebergte om Fès te bereiken.
Fès is één van de 4 Koningssteden van Marokko met een religieuze, intellectuele en artistieke traditie die ver teruggaat.

Jullie verblijven dichtbij het oude stadscentrum.  De motoren staan veilig geparkeerd in de garage van het hotel. 

De verbindingsritten van een 4 à 5 uren laten voldoende tijd over om een bezoek te brengen aan Fès.  (Tenzij je de langste rit wenst te doen)

 

Vrijdag 25 oktober:  langs de Ziz-kloof tot de rand van de woestijn (417Km)

We doorkruisen de Midden-Atlas en rijden door richting zuidoost langs Er-Rich gelegen aan de diep ingesneden kloof van de rivier Ziz.
Een stevige rit, maar over vlotte wegen en soms grote hoogtes.

Ons verblijf ligt nog iets zuidelijker in de buurt van Erfoud.  Hier zullen we voor de eerste kennis maken met het woestijnlandschap van de Sahara.

Zaterdag 26 oktober : rustdag en mogelijkheid tot kennismaking met de woestijn

Vandaag kan je even verpozen en genieten van de luxe van het hotel waar we verblijven.  Of een uitstap maken richting van Merzouga en Taouz.
Merzouga is een dorp aan de rand van het Marokkaanse woestijnduingebied Erg Chebbi en staat bij vele reizigers op de ‘bucket-list’.  Hier ontdek je pas echte duinen.

Wens je vandaag met de motor te rijden dan voorzien we een route met vertrek in Erfoud via de Ziz-rivier en het nationaal park van de oostelijke hoge Atlas en de kilometervreters doorkruisen al eens de Todra-kloof.

Zondag 27 oktober: verbindingsrit langs de steenwoestijn tot in Zagora (273 Km)

Erfoud en de zandwoestijn laten we achter ons en we rijden verder zuidwestwaarts tot Zagora.

Zagora is hier de laatste echte stad voor de woestijn begint en ligt aan de vallei van de Drâa met de vele palmbomen.

 

De rivier Drâa ontspringt in het Atlas-gebergte en trekt een 200 Km lange groene streep door het landschap en langs Zagora, alvorens ze in de buurt van M’hamid in het woestijnzand verdwijnt.

Marokko Detour002

Maandag 28 oktober: over de Tizi n’Tazazert bergpas naar Boumalne-Dadès (205 / 320 Km)

Zagora laten we achter ons en genieten van de mooie uitzichten op de Drâa-vallei.  In Nekob slaan we af en trekken over de ruwe Tiz’n Tazazert bergpas.

De 2200 m hoge pas Tizi n’Tazazert  beloont jullie met unieke vergezichten.

De langste route brengt je eerst nog via Tineghir tot in de Todra-kloof (of Todgha-kloof).  Tineghir is een stad op 1342 m hoogte en heeft een fraaie palmentuin die zich uitstrekt tot aan de uitlopers van het Altlas-gebergte.

In de Todra-kloof werden meerdere films gedraaid (waaronder Lawrence of Arabia weerom…).

1 nacht verblijf in Boulmane-Dadès.

Dinsdag 29 oktober:  de Dadès-kloof en terug langs de Rozenvallei naar Ouarzazate 

De rit vandaag is niet super lang maar laat je toe om volop te genieten van de charme en uitzichten die de Dadès-kloof biedt.

Op de weg van Boumalne-Dadès naar Ouarzazate doorkruis je tevens de Rozenvallei.
.

De rit eindigt in Ouarzazate, een stad die beschikt over meerdere filmstudio’s.   

Ouarzazate is het woestijnresort bij uitstek voor wie graag op ontdekking gaat, avonturiers en toeristen op zoek naar authenticiteit.
De stad ligt op het punt waar de valleien van de Drâa en de Dadès samenkomen.

1 nacht verblijf in de buurt van Ouarzazate.

Woensdag 30 oktober: van Ouarzazate via Aït-Ben-Haddou naar Marrakesh (203 / 207 Km)

Keuze uit 2 routes en beide passeren langs de Kasbah Aït-Ben-Haddou (Kasbah = een omwalde stad).  Dit fort van aarde en riet staat op de Unesco-werelderfgoedlijst en bestaat uit een warboel van steegjes en passages die tussen de fragiele huisjes van aarde doorlopen.
Deze plaats is zo uniek dat ze diende als opnamedecor voor meerdere films zoals Gladiator, Jewel of the Nile, Lawrence of Arabia, enz.

De snelste route naar onze bestemming Marrakesh verloopt langs de N9 over de Tizi-n-Tichka pas.

De andere route sluit iets verder terug aan op deze pas, maar eerst passeert die langs enkele kleinere kasbah’s over een pittoreske weg binnendoor.

We komen niet te laat aan in Marrakesh, waardoor je ruim de tijd hebt om deze ‘Parel van het zuiden’ te verkennen. Marrakech vormt samen met Fès het historische hart van Marokko.  De  Medina van Marrakesh (of Marrakech) prijkt sinds 1985 op de Unesco werelderfgoedlijst.  Het is de grootste medina (medina = oude centrum van de stad nog omwald door stadsmuren) van de Maghreb en is een verzameling van kronkelstraatjes, pleintjes, fonteinen, tuinen met sinaasappelbomen en je kunt die best te voet doorkruisen en een taxi nemen er naar toe.

Donderdag 31 oktober: rustdag in of tourrit met vertrek vanuit Marrakesh

Marrakesh is te mooi om er maar één nacht te verblijven, dus laten we jullie de keuze om nog een tourrit te maken of de ganse dag de stad verkennen. 

We verblijven in een hotel vanwaar je op korte tijd met een taxi of shuttle het oude centrum kunt bereiken en vanwaar we de volgende dag vlot Marrakech kunnen verlaten richting Rabat.

opmerking: op één van de rustdagen heb je de mogelijkheid om je persoonlijke kledij te laten wassen in het hotel

Vrijdag 01 november : verbindingsrit naar de Koningsstad Rabat (352 Km)

2 van de 4 Koningssteden hebben we al bezocht tijdens deze reis en nu komt de administratieve hoofdstad van Marokko aan de beurt.  In Rabat is het verblijf van de Marokkaanse koning gevestigd.  

De stad ligt er daarom kraaknet bij.  Gelegen aan de kust met een unieke Medina en veel historische en moderne pareltjes van architectuur.

De dag voordien was een vrij lange verbindingsrit.  2 nachten verblijven we nu in Rabat, dichtbij de Medina en het strand.  Dit laat je toe om uitgebreid te genieten van de schoonheid van deze stad.

Zaterdag 02 november: verblijf in Rabat of tourrit in het binnenland 

Vandaag kun je even uitrusten of heerlijk genieten van de stad Rabat.

Uiteraard kan ook een tourrit ondernomen worden.  De streek halverwege tussen Rabat en Meknès is hiervoor ideaal.
Dit kan zelfs tot in Meknès, de 4de Koningsstad. Meknès dateert uit de 10de eeuw en is de 5de grootste stad van Marokko.
Het historische centrum is weerom werelderfgoed en wordt omwald door 25 Km lange vestingmuren.

Zondag 03 november: noordwaarts tot Asilah 

Asilah is een gezellige kuststad met een rijke geschiedenis.  Hiervan getuigen de Medina en de Portugese vestingsmuur.

Na de verbindingsrit vanaf Rabat kun je hier nog even heerlijk uitblazen of uitwaaien dankzij in de verfrissende zeebries.

Maandag 04 november : verbindingsrit naar Algeciras (verbindingsrit vanaf Meknès naar Tanger = 282 / 285 Km + overzet)

Deze middag nemen we terug de overzet van Tanger Med naar Algeciras.
Na een heerlijk ontbijt heb je alle tijd om de haven te bereiken en in te checken voor de laatste overzet.
(vlak voor de haven kun je de bagage uit het bagagevoertuig halen en die neem je mee tot voorbij de grenscontrole in Algeciras)

Je rijdt rechtstreeks naar Málaga of simpelweg nagenieten van een alternatieve bochtige rit door Andalusië.

In de late namiddag kom je aan in Malaga, waar we een verblijf hebben voorzien in de Parador Málaga Golf.  Een groene oase dichtbij de luchthaven met rechtstreekse toegang tot het strand.

Dinsdag 05 november 2024 : laatste dag

In dit laatste hotel kun je nog even chillen en nakaarten over de reis. 

In elk geval worden de motoren vandaag geladen en vertrekken ze terug huiswaarts.

Van zodra de motor en de bagage werd afgeleverd aan de vrachtwagen, brengt de shuttle iedereen naar de luchthaven voor de terugvlucht van Malaga naar Brussel.

Enkele dagen nadien worden de motoren terug verwacht te Boortmeerbeek.

_______________________________

Praktische modaliteiten:

Periode: 22/10 – 05/11/2024 (14 nachten / 15 dagen)

Formule:  verblijf in halfpension

Vereiste aantal deelnemers (piloot): Minimaal 10  – maximaal 21 motoren (Reis is VOLZET )

opmerking:
Er is bagagetransport tijdens de reis (volume beperkt tot zachte bagagetassen en reservekledij).
De grensformaliteiten kunnen vereisen dat de bagage pas voor -en na de grensovergang in het volgvoertuig wordt geladen.

Tarief:

  • piloot € 3799 en duo € 2999 (op basis van 2-persoonskamer)
  • supplement éénpersoonskamer: € 675

Inschrijven bij voorkeur door gebruik te maken van het reservatieformulier of een mail te sturen naar info@detour.be. Voor meer info kan je ook bellen op +32 (0)473 895 063 .

Inbegrepen in de prijs:

  • vlucht heen en terug naar Malaga (Zuid-Spanje)
  • de luchthaventransfers ter plaatse
  • verblijf in kwaliteitsvolle hotels
  • vervoer van de motor, motorkledij en bagage naar Zuid-Spanje heen/terug (vertrek vanuit Boortmeerbeek dichtbij Brussel)
  • overzet Spanje-Marokko en terug van de motor en piloot/duo
  • bagagetransport tijdens de reis (volume beperkt tot zachte bagagetassen en reservekledij)
    de grensformaliteiten kunnen vereisen dat de bagage pas voor -en na de grensovergang in het volgvoertuig wordt geladen
  • all-risk transportverzekering inbegrepen tot 27.500 € nieuwwaarde per motor
  • begeleiding op motor tijdens de reis en met bagagevoertuig
  • alle routes in .gpx + advies inzake gebruik motor-GPS
  • reisroadbook met alle nuttige informatie voor het reisverloop
  • kleine en eenvoudige technische ondersteuning beschikbaar aan het hotel en/of met de gids op motor
  • BTW (uiteraard), plaatselijke toeristenbelasting en reisgarantieverzekering

Onze algemene en bijzondere voorwaarden zijn toepasselijk. U kunt ze hier raadplegen.

We raden aan dat iedereen zou beschikken over een degelijke annulatieverzekering.
Omdat deze verzekering belangrijk is, kan die ook via ons gereserveerd worden aan slechts 2,90 % op de reissom. (polis via Ethias)

We verwachten dat elke deelnemer beschikt over een verzekering reisbijstand**.  Beschikken jullie over een eigen verzekering reisbijstand dan is dat prima.

Opgelet:
De meeste polissen reisbijstand verlenen geen dekking in Marokko. We onderhandelen nu voor een oplossing voor de reisbijstand motor in Marokko.
We stellen jullie dan een goede reisbijstandverzekering voor (oplossing enkel mogelijk voor klanten gedomicilieerd in België).
Een reisbijstand motor is verplicht tijdens deze reis.  Dit opdat pech onderweg snel kan worden opgelost, met het minste hinder voor de andere reizigers.
Volgens onze informatie bieden de volgende verzekeringen wel dekking Marokko:
Baloise Assistance, DVV Assistance, Belfius Assistance (check toch altijd nog eens de voorwaarden van de polis!)

Andere mogelijke verzekering: afkoop van de voorziene vrijstelling transportverzekering (€ 375) van de motor = € 19 per motor

** Wij doen zelf geen repatriëring van de motor of grote herstellingen onderweg; dit is werk voor professionele assistance bedrijven.

Wie meer wil weten over de diverse verzekeringen, de comfortservice, het rijtechnisch advies, de routes enz. : zie de rubriek FAQ

Zelf rijden tot de reisbestemming (bijna 4600 Km heen /terug vanaf Brussel naar Zuid-Spanje) kan uiteraard ook, en dan is het tarief op aanvraag.

* Programma en tariefversie 18/02/2024
Prijzen zijn van toepassing bij reservatie via het online reservatieformulier op huidige datum. Bij boeking op een latere datum kan de prijs aangepast zijn.
Reserveer tijdig en geniet de beste tarieven met soms nog een leuke vroegboekkorting erbovenop!

 

Vragen?

nl_BENL
Détour nieuwsbrief

Détour nieuwsbrief

Ontvang onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van ons reisaanbod.

Prima, uw inschrijving is gelukt!