Een reis doorheen een land met rijke cultuur dat gezegend is met idyllische kusten, charmante eilanden en wondermooie natuurparken.
Het mag gezegd worden dat de Kroatische kust adembenemend mooi is. Bijna 2000 jaar geleden was het al een geliefde vakantiebestemming voor de Romeinen, en dat is het nu nog altijd.
De Kroaten zijn met recht en reden trots op hun land, hun cultuur en geschiedenis. Je kunt er lekker eten, genieten van de ongerepte natuur en de mooie architectuur.
Deze motorreis start en eindigt in de buurt van de hoofdstad Zagreb.
Van daaruit trekken we doorheen het binnenland richting Dalmatische kust ten zuiden van Zadar. Hier treffen we veel charmante kuststadjes aan zoals Primosten, Trogir enzovoort.
Een volle 5 dagen verblijven we aan de Dalmatische kust met de vele omliggende natuurparken.
Een knappe verbindingsrit brengt jullie dan terug naar het hotel van aankomst, aan de voet van de Plešivica wijnroute.
Lengte van de routes: 60 / 123 / 170 km
Rechtstreekse heenvlucht van Brussel-Zaventem naar Zagreb met vertrek om 09:20u en aankomst rond 11:25u.
De luchthaventransfer brengt jullie naar het hotel Princess**** op ca. 30′ van de luchthaven van Zagreb.
Daar staan de geliefde BMW-motoren al te wachten en kan de bagage opgepikt worden.
We verblijven de eerste én de laatste nacht in dit viersterrenhotel.
Je kan lekker chillen in de wellness van het hotel, ’s middags nog iets eten of starten met een korte opwarmingsrit langs de wijnroute van Plešivica of richting van de rivieren Dobra en Kupa.
Lengte van de routes: 311 / 316 km
Vandaag verlaten we het eerste hotel en rijden langs de bergketen Mala Kapela en monden in Senj uit op de prachtige ‘Corniche’ van de Kroatische kust.
Je kan kiezen voor een route volledig binnendoor of de snellere etappe inclusief ca. 100 km snelweg.
We komen aan in het kuststadje Pakoštane, waar we 5 nachten verblijven in het Boutique hotel Bora & Villas Garamm.
Er is parking voorzien voor de motoren en de bagage is al ter plaatse gebracht.
Lengte van de routes: 236 / 353 km
Vandaag ontdekken we de diep ingesneden rivier Krka en de hoogste berg van Kroatië, Dinara (1830 m).
Jullie rijden even naar beneden tot aan het Manastir Krka, een klooster van Byzantijnse architectuur dat hoog uitsteekt boven de Krka-kloof.
Je kan (tegen betaling) het klooster en de catacomben bezoeken.
Lengte van de routes: 278 / 324 / 361 km
Deze keer benaderen jullie de canyon van het natuurpark Krka van de andere zijde wat opnieuw zorgt voor prachtige uitzichten en leuke stuurwegen.
Via de watervallen van Roški Slap bereik je de overkant van de kloof. Aan deze zijde vind je de overzet naar het eiland Visovac met het 14de-eeuwse klooster.
Na een steile afdaling kom je op de parking vanwaar de overzet vertrekt naar het eilandje Visovac.
De langste route leidt verder langs het tweede grootste kunstmatige meer van Kroatië: Peručko jezero.
Daarna start de afdaling terug naar de kust en kun je onderweg nog 2 historische kuststadjes bezoeken, namelijk Trogir (Unesco werelderfgoed) en Primošten.
Lengte van de routes: 288 / 358 / 428 km
Deze trip volgt eerst een stuk van kustweg tot Karlobag met links het uitzicht op zee en rechts de steile bergflanken van het natuurpark Paklenica.
Daarna trek je het binnenland in met een passage langs het memorial museum ‘Nikola Tesla’.
De langste route stuurt jullie langs het nationaal Park van de Plitviče meren en tot de restanten van de Predjama Airbase, pal tegen de Bosnische grens.
Je kan het vandaag ook wat rustiger aan doen en een bezoek brengen aan de steden Zadar en Nin. (103 km als je beide steden aandoet)
Lengte van de routes: 300 /348 / 345 / 389 km
Opnieuw een top motorrit voorzien vandaag.
Na een passage via het pittoreske schiereiland Murter, touren we zuidwaarts langs 3 steden die deel uitmaken van het Unesco werelderfgoed: Šibenik, Trogir en Split.
De langere routes volgen verder de kustweg tot Omiš en de canyon van de rivier Cetina.
Lengte van de routes: 305 / 308 km
We nemen afscheid van de Dalmatische kust en zetten koers richting van het eerste hotel in Jastrebarsko.
De rit gaat over het kale eiland Pag, één en al schoonheid dankzij het ruwe landschap omringd door het blauwe water van de Adriatische zee.
Aan de top van dit langwerpig eiland brengt een korte ferry-overtocht jullie terug naar het vasteland.
Dan verder noordwaarts langs de ‘Corniche’ om in Senj opnieuw de doorsteek te maken langs de bergketen Mala Velika.
Deze avond komen we aan in hetzelfde hotel als de eerste avond en genieten we nog van een laatste avondmaal samen.
Een korte rit is nog mogelijk in de voormiddag, bijvoorbeeld de Plešivica wijnroute tot in Samobor.
Er werd een late check-out gereserveerd zodat je nog kan genieten van de kamerfaciliteiten tot 14:00u.
Je kan ook nog wat chillen in de wellness van het hotel en het middagmaal nemen in het hotel.
Vandaag starten we ook met het laden van de bagage en de motoren zodat deze tijdig terug bij Winge Motors geraken.
Terugvlucht rechtstreeks van Zagreb naar Brussel-Zaventem om 18:00u met Croatian Airlines . Jullie landen in Brussel om 19:50u.
Periode : donderdag 11 september tot donderdag 18 september 2025
Formule : 8 dagen / 7 nachten in formule halfpension incl. drankpakket bij avondmaal.
Vereiste Aantal : minimum 18 – maximum 28 motoren (Allerlaatste vrije plaats!)
Prijs (op basis 2-persoonskamer) :
€ 2599 voor de piloot en € 1999 voor de duo
Supplement single-kamer: € 595 (max. 30% single-kamers)
Het tarief anders geformuleerd:
op gedeelde tweepersoonskamer | piloot en duo (1 motor) | € 2299 p.p. |
op gedeelde tweepersoonskamer | 2 piloten (2 motoren) | € 2599 p.p. |
op éénpersoonskamer | 1 piloot (1 motor) | € 3194 p.p. |
Het tarief voor de piloot is op basis van een standaardmotor (niet groter dan BMW R1250RT of BMW R1250GSA).
Supplement voor oversize motor = € 295
Na reservatie ontvangen jullie een bestelbon die de reservatie samenvat en waarop het bedrag van het voorschot en te betalen saldo vermeld staat.
We verwachten dat elke deelnemer beschikt over een verzekering reisbijstand en een verzekering reisannulatie.
Beschikken jullie over een goede eigen verzekering dan is dat uiteraard prima.
De reisbijstand voor de motor is wellicht voorzien via BMW Assistance (als de motor tijdig wordt onderhouden).
Jullie kunnen deze polis ook afsluiten via ons aan gunstige tarieven:
– reisbijstand Ethias Privilege aan 2 €/dag/persoon en 4 €/motor/dag. (reisbijstand persoon is de minimale te verzekeren basis)
– annulatieverzekering Ethias aan 2,90 % op de reissom.
Andere mogelijke verzekering: afkoop van de voorziene vrijstelling transportverzekering (€ 375) van de motor = € 19 per motor.
We voorzien een all-risk verzekering voor het transport van de motoren beperkt tot een nieuwwaarde van max. € 30.000 per motor.
Duurdere motoren betalen een supplement van slechts 2 € per 1000 € extra te verzekeren bedrag.
opmerking: op dit moment kunnen we nog geen reisbijstand aanbieden voor klanten gedomicilieerd buiten België (neem in dat geval met ons contact voor een oplossing).
Korting als je zelf wenst te rijden naar de bestemming (dus zonder motortransport, vlucht, luchthaventransfer): € 725 voor de piloot en € 225 voor de duo
Reis gerust met Détour: We zijn verzekerd bij het Garantiefonds Reizen. Op deze manier zijn de door jullie betaalde reissommen en de reisuitvoering volledig gewaarborgd door deze verzekeringsmaatschappij.
Inbegrepen in de prijs:
Onze algemene en bijzondere voorwaarden zijn toepasselijk. U kunt ze hier raadplegen.
De aprilreis naar Zuid-Spanje en Noord-Andalusië was een aangename ervaring om het motorseizoen echt op zijn zomers te beginnen want de eerste maanden van het jaar was het in België nog altijd wachten op een aangename motordag. De hotels waren eersteklas: Complejo Paris in Illescas en de paradores van Almagro (heel oude cultuur) en Guadalupe (hét Spaanse bedevaartsoord). Elke dag werden ritten van verschillende lengtes aangeboden, een vaste gewoonte bij Détour. Ik heb, gezien mijn leeftijd en kunnen, steeds de kortste ritten van om en bij de 200 km gereden en veelal prachtige natuur gezien. De ritten gaan altijd wel de hoogte in omdat daar de wegen bochtiger en de uitzichtspunten het mooist zijn. Het asfalt in Spanje wordt met de jaren ook steeds beter. Nu kregen we niet echt een super-bochtige bergstreek onder de wielen, maar het was wel heel aangenaam rijden.
dikke pluim voor het hele Detour team.... alles top geregeld en volgens plan verlopen....
en de tittel "Valencia motorparadijs" is niets overdreven.....
Tel.: +32 (0)16 414 850
GSM: +32 (0)473 895 063
Mail: info@detour.be