Het magische Marokko 

Deze motorreis naar het mooiste wat Marokko te bieden heeft, kan op twee manieren beleefd worden: met eigen motor of met huurmotor.

Reis je met eigen motor, dan start de reis in Zuid-Spanje (Málaga) met een totale reisduur van 01 tot 11 november.  In de prijs is transport van de motor vanuit Boortmeerbeek voorzien, samen met retourvlucht BRUSSEL* – MALAGA (andere vertrek luchthaven op aanvraag).  In Algeciras wordt de overzet genomen naar Tanger en op dag 1 en 2 kun je genieten van de rit langsheen plaatsen als Chefchaouen, Fez, Meknès en maak je kennis met de uitlopers van het Rif-gebergte en de Midden-Atlas.  Aankomst is voorzien op 03 november te Marrakesh, waar de groep start die dezelfde reis doet met huurmotor. 

De reis met eigen motor gaat dus dwars doorheen Marokko, van noord naar zuid en terug (ongeveer 3200 Km inclusief de ritten ter plaatse).  Een ideale reis voor wie rijdt met een zware all-road motor (BMW GS, KTM Adventure, Honda Africa Twin, Yamaha Super Ténéré, Triumph Tiger enz..) en deze op een verantwoorde manier wil inzetten op onverharde paden.  In Marrakesh wordt op 03 november aangesloten met de deelnemers die kiezen voor een reis met huurmotor. 

Een zeer goed alternatief is de optie met huurmotor.  Dan vlieg je rechtstreeks naar Marrakesh op 03 november.  Er staan maximaal  6 recente huurmotoren ter beschikking van het merk SWM 650 voorzien van het oerdegelijke Husqvarna-motorblok!  In dit geval is de reisduur van 03 tot 10 november (7 nachten/8 dagen).

Het stuk van de reis doorheen het zuiden van Marokko – met vertrek vanuit Marrakesh op 04 en terugkomst te Marrakesh op 09 november – doen we samen op de huurmotor of met de eigen machine.  Bij dit gezamenlijk stuk is bagagetransport, een lokale gids en technische assistentie voorzien van hotel tot hotel (niet op de aanrijroute van Malaga naar Marrakesh).  

Deze reis wordt zeer goed omkaderd:

  • er is technische assistentie en bagagetransport voorzien (met 4x4 -volgwagen van hotel tot hotel) tijdens het reistraject van Marrakesh tot Marrakesh (dus vanaf 04 t.e.m. 09 november) . 
  • Begeleiding en ondersteuning door een plaatselijke gids die de pistes goed kent. 
  • Daar bovenop is er nog minstens één gids op motor van Détour/Motorreis.com .

We overnachten niet in de grote toeristische centra met een groot hotelaanbod, maar streven naar hotels van goede kwaliteit die soms wat meer afgelegen zijn.  Doordat we soms de ‘begane paden’ verlaten, ontdekken we de schoonheid van het ongerepte binnenland van Marokko.  

De routes bieden een goede mix van gewone asfaltwegen (75%) en pistes (ca. 25 %), waarbij het ook mogelijk zal zijn de pistes over te slaan en over de gewone wegen te rijden naar de volgende bestemming .  

Het niveau is toegankelijk, ook voor wie nog nooit met de motor over pistes heeft gereden. Mits voldoende interesse organiseren wij een all-road cursus voor niet-experten.

De aard van de reis kan ervoor zorgen dat, na onze laatste verkenning, het programma licht zal moeten bijgestuurd worden aan eventueel gewijzigde omstandigheden (bvb. weg die is afgesloten of bergpas die is ondergesneeuwd…).  Marokko is een bergland met grote hoogte- en temperatuurverschillen, dus dien je ook regenkledij en warme kledij te voorzien.

Er is dus keuze uit deelname met eigen motor (01 -11 Nov) of met huurmotor (03 – 10 Nov).  Max. 6 deelnemers met eigen motor en max. 6 op huurmotor.

Enkele dagen voor vertrek worden de motoren verwacht op onze centrale laadplaats te Boortmeerbeek.  Kort daarna vertrekt het motortransport richting Zuid-Spanje. (reis met eigen motor =  tekst in  paarse kleur)

Reisverloop:

Vrijdag 01 november 2019 :

Aankomst op de luchthaven van Malaga en transfer naar de plaats waar de motor klaar staat.  Onthaal door een gids van Détour ter plaatse.

Na een korte verbindingsrit (ca. 1.5 u) komen we aan te Algeciras alwaar we de overzet nemen naar Marokko.

De overnachting is gepland net buiten de stad Tanger, zodat jullie de volgende morgen vlot kunnen vertrekken.

opm.:  Tijdens het traject van Malaga naar Marrakesh en terug is er geen bagagetransport en volgwagen voorzien

Zaterdag 02 november 2019:

We vertrekken tijdig (ten laatste om 09 u) voor de verbindingsrit zuidwaarts, doorheen het Rif-gebergte en langs Meknès en Fès tot net voorbij de Midden-Atlas (ca. 400 Km over goed berijdbare wegen).  De tweede overnachting is gepland een stuk voorbij Meknès.

Zondag 03 november 2019:

Nog een mooie rit van een kleine 300 Km tot Marrakesh, waar de rest van de groep (met huurmotor) al is aangekomen einde voormiddag. 

De deelnemers die een huurmotor nemen, landen te Marrakesh einde voormiddag (vlucht vanuit Brussel die vertrekt om 07:30 u en aankomt te Marrakesh om 11:05 u plaatselijke tijd). 

In de loop van de dag worden de huurmotoren afgehaald, zodat iedereen de volgende morgen vroeg al de motor op kan.

Vanaf nu is het programma gemeenschappelijk voor wie met eigen motor of met huurmotor deelneemt.

Kennismaking met de plaatselijke gids en de andere deelnemers.  Kort bezoek aan Marrakesh mogelijk in de namiddag.

Verblijf in Hotel Oudaya*** te Marrakesh (dit hotel is nog niet helemaal zeker – update volgt later).

Maandag 04 november 2019:  Marrakesh – Ouarzazate 248 Km

Nadat we de hectiek van Marrakesh achter ons hebben gelaten, gaat het richting van het  adembenemende Hoge Atlas -gebergte. We genieten van een welkome koffie- of theepauze vooraleer de Tizi-n-Tichka bergpas op te rijden, de hoogste bergpas van Noord-Afrika (2260 meter).   Na de lunch wordt deze hoofdweg verlaten, richting Kasbah Aït-Ben-Haddou. Dit is de bekendste Kasbah van Marokko, en deels nog bewoond. Op deze magische locatie werden vele films zoals Game of Trones en The Gladiator opgenomen. Met als eindpunt voor vandaag: Hotel Le Zat**** te  Ouarzazate.

Dinsdag 05 november 2019:  Ouarzazate – Zagora 180 Km

Als opwarmer van de dag kiezen we de bochtige weg N9 richting Agdaz.  Agdaz staat bekend om haar dadels.  Hierna verlaten wij de hoofdweg en rijden binnendoor langs een aantal oase dorpjes, een welkome groene afwisseling.  Na de lunch vervolgen wij onze weg naar Zagora.  Ook hier bestaat de mogelijkheid om off-road te rijden, afhankelijk van het niveau en de wensen van de groep/organisator. Voordat we beginnen met onze route kunnen we een bezoekje aan de grote dam van de regio brengen, in de omgeving hiervan is ook het grootste zonne-energiepark van de wereld. 

Verblijf in Hotel Riad Salam**** te Zagora.

Woensdag 06 november 2019:  Zagora – Nkob 200 Km

Vandaag rijden wij richting de woestijn. Reeds na 30 km voorbij Zagora ontmoeten we de eerste hoge zandduinen.  Hier kan de ochtendpauze genomen worden in een aangepaste accomodatie: thee drinken in een echte nomadentent.  Hierna rijden we terug naar de N12 richting Tazzaring en kiezen vervolgens Nkob als eindbestemming.  Ook deze dag is  er mogelijkheid om een deel van de route off-road te rijden i.p.v. asfalt. 

Overnachting te Nkob in Kasbah Ennakb.

Donderdag 07 november 2019:  Nkob – Tinghir 140 Km

De route van vandaag is voor een deel off-road.  Met bergtoppen tot ongeveer 2800 meter levert dit fantastische uitzichten en ervaringen op.  Wij geven de motoren de sporen over de Tizi-n-Tazart bergpas. De route gaat vervolgens richting Iknioune, waar wij koffiestop doen. Na de koffie genieten we nog van de laatste kilometers richting Tinghir.  Het middageten wordt in Tinghir genuttigd. 

Verblijf in Hotel Bougafer**** te Tinghir.

De route van vandaag is bewust niet lang gemaakt, zodat er ook wat rust kan genomen worden voor de volgende rijdagen.  Aankomsttijd zal rond 15:00 uur zijn. 

Vrijdag 08 november 2019: Tinghir – Skoura 276 Km

Na de motoren volgetankt te hebben in Tinghir, zetten we koers naar de bekende Dadès kloof & Dadès vallei.  De Todra kloof behoort tot het oostelijke deel van het Hoge Atlasgebergte en ligt vlakbij het stadje Tinghir. Deze kloof is duizenden jaren geleden ontstaan doordat de Todra en Dadèsrivieren over de rotsen stroomden, waarbij zij de rotsen uitholden en er een doorgang ontstond. De Dadès kloof is minder bekend dan haar grote broer de Todra kloof, het is er een stuk groener en minder toeristisch. Je kan ze best omschrijven als een dal of vallei met aan twee kanten enorm hoog oprijzende muren van rotsgesteente. Door het dal stroomt de Dadès rivier die zorgt voor een oase van groen.

Ter info: De R704 wordt helemaal gereden in deze route. Het bovenste gedeelte is ongeveer 40 km onverhard en is absoluut een van de mooiste delen van Marokko.

Opm.: bij slechte weersomstandigheden (bvb. sneeuw op de pas) beslissen we ter plaatse of we dit stuk rijden of een alternatief nemen. We bekijken ter plaatse de mogelijkheden als je het stuk off-road niet wenst te nemen.  

Te Skoura vertoeven we in Kasbah Riad Dar Panorama.

Zaterdag 09 november 2019: Ouarzate – Demnate – Marrakesh 260 Km

Vanuit Ouarzazate sturen we de motoren naar Demnate.  Het is een mooie lange piste met steile klimmetjes en afdalingen. Het grootste gedeelte is verlaten maar wij komen toch langs twee dorpjes waarbij men zich afvraagt hoe het mogelijk is om hier te wonen. In Demnate lunchen wij. Daarna nog ongeveer 80 km tot Marrakesh, waar we einde namiddag aankomen. Hier kan je de avondmarkt (Djemaa el Fna) bezoeken voor de laatste inkopen of om de laatste vakantiekiekjes te maken. 

De huurmotoren worden binnengeleverd.

Verblijf in Hotel Oudaya*** te Marrakesh.

Zondag 10 november 2019:

De transfer brengt jullie naar de luchthaven van Marrakesh voor de terugvlucht om 10:55 u met Brussels Airlines (aankomst te Brussel voorzien om 14:35 u plaatselijke tijd). 

Wie met de eigen motor heeft deelgenomen, vertrekt best heel vroeg voor de rit noordwaarts tot Tanger.  Daar wordt dezelfde avond nog de overzet naar Algeciras (Spanje) genomen.

Verblijf in een hotel in de buurt van de haven van Algeciras.

Maandag 11 november 2019:

Nog eens genieten van een mooie rit door Andalusië richting luchthaven.  In de buurt van de luchthaven worden de motoren verwacht, die daarna nog vertrekken met de vrachtwagen huiswaarts.  Een korte transfer brengt jullie naar de luchthaven voor de avondvlucht naar Brussel om 17:35 u met Vueling Airlines.

Enkele dagen nadien worden de motoren terug verwacht te Boortmeerbeek.

_______________________________

Praktische modaliteiten:

Periode en prijs (op basis van 2-persoonskamer):

  • 01/11 tot 11/11/2019 (10 nachten/11 dagen indien reis met eigen motor) : 2.899 € per piloot
  • 03/11 tot 10/11/2019 (7 nachten/8 dagen indien reis met huurmotor) : 2.199 € per piloot

Formule:  verblijf in halfpension (03-10 november) – andere nachten kamer met ontbijt.

supplement éénpersoonskamer: 375 €  respectievelijk 320 €

Voor de huurmotor wordt ter plaatse een borg gevraagd.  De motoren zijn verzekerd, maar niet omnium want deze verzekering is onbetaalbaar.  Voorafgaandelijk wordt een prijslijst meegedeeld met de kost van herstelling van de diverse onderdelen van de motor.  Dit is de meest transparante en duidelijke manier van werken in geval de motor bvb. tijdens de reis zou omgevallen zijn.

Vereiste aantal deelnemers:

Voor de reis met eigen motor zijn er minimum 3 motoren vereist en worden maximaal 6 motoren toegelaten. 

De reis met huurmotoren is al bevestigd en er zijn nog een beperkt aantal plaatsen vrij.  

Basisopleiding ‘rijden op onverharde wegen’ na de zomer bij voldoende interesse: € 100 per piloot (min. 6 deelnemers)

opm.: Deze basisopleiding was gratis voor wie vóór 28.02.2019 inschreef op de reis

Onze algemene en bijzondere voorwaarden zijn toepasselijk. U kunt ze hier raadplegen.

* Programma en tariefversie 20190619.  De bovenvermelde prijs is gebaseerd op de tarieven en beschikbaarheid gekend op deze datum. De voorgestelde hotels en vluchten zijn onder voorbehoud van beschikbaarheid bij reservatie; indien nodig wordt gezorgd voor een gelijkwaardig alternatief.

Vragen of inschrijven?

Détour nieuwsbrief

Détour nieuwsbrief

Ontvang onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van ons reisaanbod.

Prima, uw inschrijving is gelukt!