Marokko is een land dat terecht tot de verbeelding spreekt.
Het land is trots op zijn cultuur en geschiedenis. De natuur is er overweldigend mooi. Het land is in volle ontwikkeling en toch heb je soms het gevoel dat je 50 jaar terugkeert in de tijd.
Onze reis (met eigen motor) vangt aan in Zuid-Spanje, in de buurt van de luchthaven van Malaga.
De motoren zijn daar al ter plaatse en van daar start de eerste rit richting Algeciras.
Dit is het uiterste zuiden van Spanje, slechts enkele kilometer verwijderd van het Afrikaanse vasteland.
De volgende morgen nemen we de korte overzet van Algeciras naar Tanger Med, waar ons Marokkaans avontuur start.
We reizen door dit uitgestrekte land van Noord naar Zuid en terug, dit tot de grens van de woestijn (ongeveer 3000 Km inclusief de ritten ter plaatse).
We doorkruisen hiervoor het Rif-gebergte, de Midden-Atlas, de Hoge-Atlas en rijden meermaals over passen boven de 2000 meter hoog.
Op deze reis naar het mooiste dat Marokko te bieden heeft, voorzien we begeleiding en ondersteuning door 2 begeleiders van Détour..
Omdat deze reis meer dan 2 weken duurt, bestaat de mogelijkheid om in een van de hotels waar we 2 dagen verblijven kledij te laten wassen.
We ontdekken de schoonheid van het ongerepte binnenland van Marokko en maken kennis met prachtige steden als Tétouan, Chefchaouen, Fès, Meknès, Rabat, Marrakesh enzovoort.
Je zal ook kennis maken met de uitersten van de bewoonde wereld in woestijnsteden als Erfoud, Zagora, Ouarzazate. Vanaf hier ontdek je zandduinen en steenwoestijn.
De laatste jaren werd flink geïnvesteerd in de weginfrastructuur. Deze reis is perfect haalbaar voor een tourmotor (ook met duo-passagier) gezien we rijden over verharde wegen.
Deze reis gaat uit van een deelname met eigen motor (en dus niet met huurmotor ter plaatse). In principe zijn alle motoren geschikt, omdat we rijden over gewone, verharde wegen.
Enkele dagen voor vertrek worden de motoren verwacht op onze centrale laadplaats te Boortmeerbeek. Kort daarna vertrekt het motortransport richting Zuid-Spanje.
Dit is het voorlopig programma. Zo kan bvb. de reisvolgorde aangepast worden i.f.v. de optimalisatie van het reisverloop.
Dag 1:
Aankomst op de luchthaven van Malaga vanuit Brussel-Zaventem* is voorzien om 14:45u. (dit zijn voorlopige vluchturen)
De motoren en bagage staan klaar op een bewaakte parking dichtbij de luchthaven.
Hier worden jullie opgewacht worden door de begeleider(s) van Détour.
Zodra je de motor hebt klaargemaakt voor vertrek kun je starten met de verbindingsrit naar Algeciras. Er is keuze uit meerdere routes tussen 125 en 175 Km, rechtstreeks of kriskras over leuke stuurwegen.
Binnen de voorziene volumes kun je bagage afgeven aan het bagagevoertuig. Deze wordt dan afgeleverd aan het eerste hotel.
De eerste overnachting verblijven jullie in een hotel in Algeciras, dichtbij de haven.
* mogelijkheid om te vertrekken van een andere luchthaven op aanvraag en voor zover dit de reisplanning niet verstoort
Dag 2 : oversteek naar Marokko en verbindingsrit tot Tétouan (4 + 66 Km)
Je kan gerust wat langer uitslapen deze morgen of een bezoek brengen aan de havenstad Algeciras in de voormiddag.
De ferry vertrekt om 12:00 u in de haven van Algeciras en om 12:30u plaatselijke tijd komen jullie aan in de haven van Tanger Med. (timing onder voorbehoud van nieuwe timetable van de ferry-maatschappij)
(opgelet: tijdens de oversteek zelf en dit tot voorbij de grenscontrole neem je alle bagage zelf mee of worden de extra bagagetassen van duo’s meegenomen door andere piloten die nog ruimte hebben hiervoor; eenmaal op Marokkaans grondgebied kan je al deze bagage overladen in het bagagevoertuig).
Eenmaal voorbij de grenscontrole start de tour door het bergachtige landschap tot de eerste verblijfplaats (verblijf in Tétouan). Deze bochtige rit is slecht 66 Km lang.
Je komt dus tijdig aan in Tétouan waardoor het mogelijk is om het oude centrum te bezoeken met het Koninklijk Paleis.
Of je vult de rit aan met extra lus langs de Middellandse Zeekust en terug door het nabijgelegen natuurpark (133 Km).
Dag 3: Rit naar de heilige stad Fès (268 Km / 293 Km / 321 Km)
Marokko is een bergland en dat zullen jullie vandaag volop ontdekken als je richting Fès rijdt doorheen het westelijke Rif-gebergte.
Naar wens kan je ook een omweg maken doorheen het oostelijke deel van het Rif-gebergte om Fès te bereiken.
Fès is één van de 4 Koningssteden van Marokko met een religieuze, intellectuele en artistieke traditie die ver teruggaat.
Jullie verblijven dichtbij het oude stadscentrum. De motoren staan veilig geparkeerd in de garage van het hotel.
De verbindingsritten van ca. 4 à 5 uren laten voldoende tijd over om een bezoek te brengen aan Fès. (Tenzij je de langste rit wenst te doen)
Dag 4: langs de Ziz-kloof tot de rand van de woestijn (417Km)
We doorkruisen de Midden-Atlas en rijden door richting zuidoost langs Er-Rich gelegen aan de diep ingesneden kloof van de rivier Ziz.
Een stevige rit, maar over vlotte wegen en soms grote hoogtes.
Ons verblijf ligt nog iets zuidelijker in de buurt van Erfoud in een comfortabel hotel in typische Kasbah-stijl. Hier zullen we voor de eerste keer kennis maken met het woestijnlandschap van de Sahara.
Dag 5 : rustdag en mogelijkheid tot kennismaking met de woestijn
Vandaag kan je even verpozen en genieten van de luxe van het hotel waar we verblijven. Of een uitstap maken richting van Merzouga en Taouz.
Merzouga is een dorp aan de rand van het Marokkaanse woestijnduingebied Erg Chebbi en staat bij vele reizigers op de ‘bucket-list’. Hier ontdek je pas echte duinen.
Vanuit het hotel kan je uitstappen doen met 4×4 voertuigen, quads, dromedarissen, enzovoort.
Wens je vandaag met de motor te rijden dan voorzien we een route met vertrek in Erfoud via de Ziz-rivier en het nationaal park van de oostelijke hoge Atlas en de kilometervreters doorkruisen al eens de Todra-kloof.
Dag 6: verbindingsrit langs de steenwoestijn tot in Zagora (273 Km)
Erfoud en de zandwoestijn laten we achter ons en we rijden verder zuidwestwaarts tot Zagora.
Zagora is hier de laatste echte stad voor de woestijn begint en ligt aan de vallei van de Drâa met de vele palmbomen.
De rivier Drâa ontspringt in het Atlas-gebergte en trekt een 200 Km lange groene streep door het landschap en langs Zagora, alvorens ze in de buurt van M’hamid in het woestijnzand verdwijnt.
Dag 7: over de Tizi n’Tazazert bergpas naar Boumalne-Dadès (205 / 320 Km)
Zagora laten we achter ons en genieten van de mooie uitzichten op de Drâa-vallei. In Nekob slaan we af en trekken over de ruwe Tiz’n Tazazert bergpas.
De 2200 m hoge pas Tizi n’Tazazert beloont jullie met unieke vergezichten.
De langste route brengt je eerst nog via Tineghir tot in de Todra-kloof (of Todgha-kloof). Tineghir is een stad op 1342 m hoogte en heeft een fraaie palmentuin die zich uitstrekt tot aan de uitlopers van het Altlas-gebergte.
In de Todra-kloof werden meerdere films gedraaid (waaronder Lawrence of Arabia weerom…).
1 nacht verblijf in Boumalne-Dadès.
Dag 8: de Dadès-kloof en terug langs de Rozenvallei naar Ouarzazate
De rit vandaag is niet super lang maar laat je toe om volop te genieten van de charme en uitzichten die de Dadès-kloof biedt.
Op de weg van Boumalne-Dadès naar Ouarzazate kun je even afrijden tot aan de Rozenvallei.
De rit eindigt in Ouarzazate, een stad die beschikt over meerdere filmstudio’s.
Ouarzazate is het woestijnresort bij uitstek voor wie graag op ontdekking gaat, avonturiers en toeristen op zoek naar authenticiteit.
De stad ligt op het punt waar de valleien van de Drâa en de Dadès samenkomen.
1 nacht verblijf in de buurt van Ouarzazate.
Dag 9: van Ouarzazate via Aït-Ben-Haddou naar Marrakesh (225 Km)
De verbindingsrit stuurt je langs de Kasbah Aït-Ben-Haddou (Kasbah = een omwalde stad). Dit fort van aarde en riet staat op de Unesco-werelderfgoedlijst en bestaat uit een warboel van steegjes en passages die tussen de fragiele huisjes van aarde doorlopen.
Deze plaats is zo uniek dat ze diende als opnamedecor voor meerdere films zoals Gladiator, Jewel of the Nile, Lawrence of Arabia, enz.
De route sluit aan op de Tizi-n-Tichka pas maar eerst doorkruisen we enkele kleinere kasbah’s over een pittoreske weg binnendoor.
We komen niet te laat aan in Marrakesh, waardoor je ruim de tijd hebt om deze ‘Parel van het zuiden’ te verkennen. Marrakech vormt samen met Fès het historische hart van Marokko. De Medina van Marrakesh (of Marrakech) prijkt sinds 1985 op de Unesco werelderfgoedlijst. Het is de grootste medina (medina = oude centrum van de stad nog omwald door stadsmuren) van de Maghreb en is een verzameling van kronkelstraatjes, pleintjes, fonteinen, tuinen met sinaasappelbomen en je kunt die best te voet doorkruisen of een taxi nemen er naar toe.
Dag 10: rustdag in of tourrit met vertrek vanuit Marrakesh
Marrakesh is te mooi om er maar één nacht te verblijven, dus laten we jullie de keuze om nog een tourrit te maken of de ganse dag de stad verkennen.
We verblijven in een hotel vanwaar je op korte tijd met een taxi of shuttle het oude centrum kunt bereiken en vanwaar we de volgende dag vlot Marrakech kunnen verlaten richting Rabat.
opmerking: op één van de rustdagen heb je de mogelijkheid om je persoonlijke kledij te laten wassen in het hotel
Dag 11 : verbindingsrit naar de Koningsstad Rabat (352 Km)
2 van de 4 Koningssteden hebben we al bezocht tijdens deze reis en nu komt de administratieve hoofdstad van Marokko aan de beurt. In Rabat is het verblijf van de Marokkaanse koning gevestigd.
De stad ligt er daarom kraaknet bij. Gelegen aan de kust met een unieke Medina en veel historische en moderne pareltjes van architectuur.
De dag voordien was een vrij lange verbindingsrit. 2 nachten verblijven we nu in Rabat, dichtbij de Medina en het strand. Dit laat je toe om uitgebreid te genieten van de schoonheid van deze stad.
Dag 12: verblijf in Rabat of tourrit in het binnenland
Vandaag kun je even uitrusten of genieten van de heerlijke stad Rabat.
Uiteraard kan ook een tourrit ondernomen worden. De streek halverwege tussen Rabat en Meknès is hiervoor ideaal.
Dit kan zelfs tot in Meknès, de 4de Koningsstad. Meknès dateert uit de 10de eeuw en is de 5de grootste stad van Marokko.
Het historische centrum is weerom werelderfgoed en wordt omwald door 25 Km lange vestingmuren.
Dag 13: noordwaarts tot Asilah
Asilah is een gezellige kuststad met een rijke geschiedenis. Hiervan getuigen de Medina en de Portugese vestingsmuur.
Na de verbindingsrit vanaf Rabat kun je hier nog even heerlijk uitblazen of uitwaaien dankzij de verfrissende zeebries.
Dag 14 : overzet naar Algeciras en verbindingsrit naar Málaga
Deze middag nemen we terug de overzet van Tanger Med naar Algeciras. (timetable ferry nog niet definitief gekend en onder voorbehoud)
Na een heerlijk ontbijt heb je alle tijd om de haven te bereiken en in te checken voor de laatste overzet.
(vlak voor de haven kun je de bagage uit het bagagevoertuig halen en die neem je mee tot voorbij de grenscontrole in Algeciras)
Je rijdt rechtstreeks naar Málaga of simpelweg nagenieten van een laatste bochtige rit door Andalusië.
In de late namiddag kom je aan in Malaga, waar we een verblijf hebben voorzien in de Parador Málaga Golf. Een groene oase dichtbij de luchthaven met rechtstreekse toegang tot het strand.
Dag 15 : laatste dag
In dit laatste hotel kun je nog even chillen en nakaarten over de reis.
In elk geval worden de motoren vandaag geladen en vertrekken ze terug huiswaarts.
Van zodra de motor en de bagage werd afgeleverd aan de vrachtwagen, brengt de shuttle iedereen naar de luchthaven voor de terugvlucht van Malaga naar Brussel.
Enkele dagen nadien worden de motoren terug verwacht te Boortmeerbeek.
_______________________________
Praktische modaliteiten:
Periode: 2026 (14 nachten / 15 dagen)
Formule: verblijf in halfpension
Vereiste aantal deelnemers (piloot): Minimaal 15 – maximaal 24 motoren
Recent Comments