Marokko is een land dat terecht tot de verbeelding spreekt.
Het land is trots op zijn cultuur en geschiedenis. De natuur is er overweldigend mooi. Het land is in volle ontwikkeling en toch heb je soms het gevoel dat je 50 jaar terugkeert in de tijd.
Deze reis (met eigen motor) vangt aan in Zuid-Spanje.
Jullie landen op Malaga-luchthaven en de luchthaventransfer brengt jullie rechtstreeks naar het eerste hotel dichtbij de haven van Algeciras.
Dit is het uiterste zuiden van Spanje, slechts enkele kilometer verwijderd van het Afrikaanse vasteland.
De volgende morgen nemen we samen de korte overzet van Algeciras naar Tanger, waar het Marokkaans avontuur start.
Jullie reizen door dit uitgestrekte land van Noord naar Zuid en terug, dit tot de grens van de woestijn (ongeveer 3000 Km inclusief de ritten ter plaatse en zelfs meer als je altijd de langste route kiest).
We doorkruisen hiervoor het Rif-gebergte, de Midden-Atlas, de Hoge-Atlas en rijden meermaals over passen boven de 2000 meter hoog.
Deze reis naar het mooiste dat Marokko te bieden heeft, wordt zeer goed omkaderd:
- Begeleiding en ondersteuning door 2 begeleiders van Détour.
- omdat deze reis meer dan 2 weken duurt, bestaat de mogelijkheid om in één van de hotels waar we 2 dagen verblijven kledij te laten wassen. Bovendien wordt er bagagetransport tijdens de reis voorzien (1 zachte bagagetas per persoon – enkel op de ferry zal je die bij jou moet houden voor de grenscontrole; de bagagetas kan je dan voorbij de grens met Marokko terug meegeven met het bagagetransport).
We ontdekken de schoonheid van het ongerepte binnenland en de charme van de woestijn. En jullie kunnen kennis maken met de 4 prachtige Koningssteden: Rabat,Marrakesh, Fès en Meknès (optioneel).
De laatste jaren werd flink geïnvesteerd in de weginfrastructuur. Deze reis is perfect haalbaar voor een tourmotor (ook met duopassagier) gezien we rijden over verharde wegen.
Deze reis gaat uit van een deelname met eigen motor (en dus niet met huurmotor ter plaatse). In principe zijn alle motoren geschikt, omdat we rijden over gewone, verharde wegen.
Enkele dagen voor vertrek worden de motoren verwacht op onze centrale laadplaats te Boortmeerbeek. Kort daarna vertrekt het motortransport richting Zuid-Spanje.
Dit programma kan nog licht wijzigen. Zo kunnen bvb. rustdagen verplaatst worden i.f.v. de optimalisatie van het reisverloop.
Maandag 06 april:
Aankomst op de luchthaven van Malaga vanuit Brussel-Zaventem* en transfer naar de plaats waar de motoren en de bagage zullen klaar staan.
De motoren staan klaar bij aankomst aan het hotel. Je kan je rustig klaarmaken, de spullen organiseren voor de volgende dag, chillen in de bar aan het zwembad…
En je kan nog een leuke opwarmingsrit starten doorheen de Sierra de Grazalema in Andalusië.
De eerste overnachting is gepland dichtbij de haven van Algeciras, zodat we de volgende morgen helemaal klaar staan voor de overzet naar Marokko.
* mogelijkheid om te vertrekken van een andere luchthaven op aanvraag en dit enkel voor zover dit de reisplanning niet verstoort
Dinsdag 07 april: : oversteek naar Marokko en verbindingsrit tot Tétouan
Je kan gerust wat langer uitslapen deze morgen of een bezoek brengen aan de havenstad Algeciras in de voormiddag.
De ferry vertrekt rond de middag (voorlopige planning) in de haven van Algeciras en om 12:30u plaatselijke tijd komen jullie aan in de haven van Tanger Med.
(opgelet: tijdens de oversteek zelf en dit tot voorbij de grenscontrole neem je alle bagage zelf mee; op Marokkaans grondgebied kan je de bagage overladen in het bagagevoertuig).
Eenmaal voorbij de grenscontrole start de tour door het bergachtige landschap tot de eerste verblijfplaats (verblijf in Tétouan). Deze bochtige rit is slecht 66 Km lang.
Je komt dus tijdig aan in Tétouan waardoor het mogelijk is om het oude centrum te bezoeken.
Of je vult de rit aan met extra lus langs de Middellandse Zeekust en terug door het nabijgelegen natuurpark Talassemtane (133 Km).
1 nacht verblijven jullie in Tétouan.
Woensdag 08 april: Rit naar de heilige stad Fès (268 Km / 293 Km / 321 Km)
Marokko is een bergland en dat zullen jullie vandaag volop ontdekken als je richting Fès rijdt.
Naar wens kan je ook een omweg maken doorheen het centrale deel van het Rif-gebergte om Fès te bereiken.
Fès is één van de 4 Koningssteden van Marokko met een religieuze, intellectuele en artistieke traditie die ver teruggaat.
Jullie verblijven dichtbij het oude stadscentrum. De motoren staan veilig geparkeerd in de garage van het hotel.
De verbindingsritten van een 4 à 5 uren laten voldoende tijd over om een bezoek te brengen aan Fès. (Tenzij je de langste rit wenst te doen)
1 nacht verblijven jullie in Fès.
Donderdag 09 april: langs de Ziz-kloof tot de rand van de woestijn (417Km)
We doorkruisen de Midden-Atlas en rijden door richting zuidoost langs Er-Rich gelegen aan de diep ingesneden kloof van de rivier Ziz.
Een stevige rit, maar over vlotte wegen en soms grote hoogtes.
Het volgend verblijf ligt nog iets zuidelijker in de buurt van Erfoud. Hier zullen we voor de eerste kennis maken met het woestijnlandschap van de Sahara.
2 nacht verblijven we in Erfoud.
Vrijdag 10 april : rustdag en mogelijkheid tot kennismaking met de woestijn
Vandaag kan je even verpozen en genieten van de luxe van het hotel waar we verblijven. Of een uitstap maken richting van Merzouga en Taouz.
Merzouga is een dorp aan de rand van het Marokkaanse woestijnduingebied Erg Chebbi en staat bij vele reizigers op de ‘bucket-list’. Hier ontdek je pas echte duinen.
Wens je vandaag met de motor te rijden dan voorzien we een route met vertrek in Erfoud via de Ziz-rivier en het nationaal park van de oostelijke hoge Atlas.
Zaterdag 11 april: verbindingsrit langs de steenwoestijn tot in Zagora (273 Km)
Erfoud en de zandwoestijn laten we achter ons en we rijden verder zuidwestwaarts tot Zagora.
Zagora is hier de laatste echte stad voor de woestijn begint en ligt aan de vallei van de Drâa met de vele palmbomen.
De rivier Drâa ontspringt in het Atlas-gebergte en trekt een 200 Km lange groene streep door het landschap en langs Zagora, alvorens ze in de buurt van M’hamid in het woestijnzand verdwijnt.
1 overnachting is voorzien in Zagora.
Zondag 12 april: over de Tizi n’Tazazert bergpas naar Boumalne-Dadès (205 / 320 Km)
Zagora laten we achter ons en genieten van de mooie uitzichten op de Drâa-vallei.
In Nekob slaan we af en trekken over de ruwe Tiz’n Tazazert bergpas.
De 2200 m hoge pas Tizi n’Tazazert beloont jullie met unieke vergezichten.
De langste route brengt je eerst nog via Tineghir tot in de Todra-kloof (of Todgha-kloof). Tineghir is een stad op 1342 m hoogte en heeft een fraaie palmentuin die zich uitstrekt tot aan de uitlopers van het Altlas-gebergte.
In de Todra-kloof werden meerdere films gedraaid (waaronder Lawrence of Arabia weerom…).
1 nacht verblijf in Boumalne-Dadès.
Maandag 13 april: de Dadès-kloof en verbindingsrit naar Ouarzazate
De kortste rit vandaag is niet super lang maar laat je toch toe om volop te genieten van de charme en uitzichten die de Dadès-kloof biedt.
De rit eindigt in Ouarzazate, een stad die beschikt over meerdere filmstudio’s. Kom je tijdig aan dan kan je een bezoek brengen aan een van deze studio’s.
We voorzien ook nog een langere rit voor wie dit wenst.
Ouarzazate is het woestijnresort bij uitstek voor wie graag op ontdekking gaat, avonturiers en toeristen op zoek naar authenticiteit.
De stad ligt op het punt waar de valleien van de Drâa en de Dadès samenkomen.
1 nacht verblijf in Ouarzazate.
Dinsdag 14 april: van Ouarzazate via Aït-Ben-Haddou naar Marrakesh (203 / 207 / 310 km)
Keuze uit 3 routes waarbij de 2 langste passeren langs de Kasbah Aït-Ben-Haddou (Kasbah = een omwalde stad). Dit fort van aarde en riet staat op de Unesco-werelderfgoedlijst en bestaat uit een warboel van steegjes en passages die tussen de fragiele huisjes van aarde doorlopen.
Deze plaats is zo uniek dat ze diende als opnamedecor voor meerdere films zoals Gladiator, Jewel of the Nile, Lawrence of Arabia, enz.
De snelste route naar onze bestemming Marrakesh verloopt langs de N9 over de Tizi-n-Tichka pas.
De andere route sluit iets verder terug aan op deze pas, maar eerst passeert die langs enkele kleinere kasbah’s over een pittoreske weg binnendoor.
We komen niet te laat aan in Marrakesh, waardoor je ruim de tijd hebt om deze ‘Parel van het zuiden’ te verkennen. Marrakech vormt samen met Fès het historische hart van Marokko.
De Medina van Marrakesh (of Marrakech) prijkt sinds 1985 op de Unesco werelderfgoedlijst. Het is de grootste medina (medina = oude centrum van de stad nog omwald door stadsmuren) van de Maghreb en is een verzameling van kronkelstraatjes, pleintjes, fonteinen, tuinen met sinaasappelbomen en je kunt die best te voet doorkruisen en een taxi nemen er naar toe.
2 nachten verblijf in een rustige buurt van Marrakesh niet ver van de meeste bezienswaardigheden.
Woensdag 15 april: rustdag in of tourrit met vertrek vanuit Marrakesh
Marrakesh is te mooi om er maar één nacht te verblijven, dus laten we jullie de keuze om nog een tourrit te maken of de ganse dag de stad verkennen.
Je kan vandaag dus ook kiezen voor een knappe motorrit zuidwaarts over de imposante Tizi N’ Test bergpas.
Donderdag 16 april : verbindingsrit naar de Koningsstad Rabat (352 Km)
2 van de 4 Koningssteden hebben we al bezocht tijdens deze reis en nu komt de administratieve hoofdstad van Marokko aan de beurt. In Rabat is het verblijf van de Marokkaanse koning gevestigd.
De stad ligt er daarom kraaknet bij. Gelegen aan de kust met een unieke Medina en veel historische en moderne pareltjes van architectuur.
De dag voordien was een vrij lange verbindingsrit. 2 nachten verblijven we nu in Rabat, dichtbij de Medina en het strand. Dit laat je toe om uitgebreid te genieten van de schoonheid van deze stad.
Vrijdag 17 april: verblijf in Rabat of tourrit in het binnenland
Vandaag kun je even uitrusten of heerlijk genieten van de stad Rabat.
Uiteraard kan ook een tourrit ondernomen worden. De streek halverwege tussen Rabat en Meknès is hiervoor ideaal.
Dit kan zelfs tot in Meknès, de 4de Koningsstad (neem dan best de snelste weg).
Meknès dateert uit de 10de eeuw en is de 5de grootste stad van Marokko.
Het historische centrum is weerom werelderfgoed en wordt omwald door 25 Km lange vestingmuren.
Zaterdag 18 april: noordwaarts tot Asilah
Rabat laten we achter ons en zetten koers naar onze laatste stop in Marokko.
Asilah is een gezellige kuststad met een rijke geschiedenis. Hiervan getuigen de Medina en de Portugese vestingsmuur.
Na de verbindingsrit vanaf Rabat kun je hier nog even heerlijk uitblazen of uitwaaien dankzij de verfrissende zeebries.
Zondag 19 april : verbindingsrit naar Algeciras
Op het einde van de voormiddag nemen we samen de overzet van Tanger Med naar Algeciras.
Na een heerlijk ontbijt heb je alle tijd om de haven te bereiken en in te checken voor de ferry.
(vlak voor de haven kun je de bagage uit het bagagevoertuig halen en die neem je mee tot voorbij de grenscontrole in Algeciras)
Je rijdt best rechtstreeks naar het hotel vlakbij de haven.
Hier kan je kiezen om te chillen in de bar van het zwembad of nog genieten van een laatste korte rit door het mooie Andalusië.
De motoren worden deze avond of de volgende morgen geladen aan het hotel.
Maandag 20 april : laatste dag
Na het ontbijt brengt de autocar jullie naar de luchthaven van Malaga voor de terugvlucht naar Brussel-Zaventem.
Enkele dagen nadien worden de motoren terug verwacht te Boortmeerbeek.
_______________________________
Praktische modaliteiten:
Periode: 06 – 20 april 2025 (14 nachten / 15 dagen)
Formule: verblijf in halfpension
Vereiste aantal deelnemers (piloot): Minimaal 12 motoren – max. 24 motoren
opmerking:
Er is bagagetransport tijdens de reis (volume beperkt tot één zachte bagagetas van max. 60 L per persoon).
Om problemen inzake douaneformaliteiten te vermijden blijft deze extra bagagetas tijdens de korte overtocht op de ferry bij jou en dit tot voorbij de Marokkaanse grenscontrole, respectievelijk Spaanse grens bij terugkeer.
Duo’s hebben minder bagagecapaciteit en dus maken we afspraken onderling om op dit korte traject wat bagage over te nemen van de deelnemers met duo.
Early Bird tarief (incl. € 126 vroegboekkorting bij inschrijving uiterlijk 30/06/2025)
- piloot € 3999 en duo € 3199 (op basis van 2-persoonskamer)
- supplement éénpersoonskamer: € 699
Standaard tarief (indien latere inschrijving)
- piloot € 4125 en duo € 3325 (op basis van 2-persoonskamer)
- supplement éénpersoonskamer: € 725
Inschrijven bij voorkeur door gebruik te maken van het reservatieformulier of een mail te sturen naar info@detour.be.
Voor meer info kan je ook bellen op +32 (0)16 414 850 of +32 473 895 063.
- 1/3 bij inschrijving
- 1/3 elf weken voor vertrek
- 1/3 zes weken voor vertrek
Inbegrepen in de prijs:
- vlucht heen en terug naar Malaga (Zuid-Spanje)
- de luchthaventransfers ter plaatse
- verblijf ter plaatse in formule halfpension (een mix van comfortabele en authentieke hotels)
- vervoer van de motor, motorkledij en bagage naar Zuid-Spanje heen/terug (vertrek vanuit Boortmeerbeek dichtbij Brussel)
- overzet Spanje-Marokko en terug van de motor en piloot/duo
- bagagetransport tijdens de reis (volume beperkt tot één zachte bagagetas van max. 60 L)
de grensformaliteiten vereisen dat de bagage pas voor- en na de grensovergang in het bagagevoertuig wordt geladen en dat je die tijdens de korte overzet Spanje/Marokko bijhoudt. - all-risk transportverzekering inbegrepen tot max. 30.000 € nieuwwaarde per motor (hogere verzekeringswaarde = supplement à 2 € per 1000 €)
- begeleiding op motor tijdens de reis en met bagagevoertuig
- alle routes in .gpx + advies inzake gebruik motor-GPS
- reisroadbook met alle nuttige informatie voor het reisverloop
- kleine en eenvoudige technische ondersteuning beschikbaar aan het hotel en/of met de gids op motor
- BTW (uiteraard), plaatselijke toeristenbelasting en reisgarantieverzekering
Onze algemene en bijzondere voorwaarden zijn toepasselijk. U kunt ze hier raadplegen.
We raden aan dat iedereen zou beschikken over een degelijke annulatieverzekering.
Omdat deze verzekering belangrijk is, kan die ook via ons gereserveerd worden aan slechts 2,90 % op de reissom. (polis via Ethias)
We verwachten dat elke deelnemer beschikt over een verzekering reisbijstand**. Beschikken jullie over een eigen verzekering reisbijstand dan is dat prima.
Opgelet:
Veel polissen reisbijstand verlenen geen bijstand aan het voertuig in Marokko! Dus ook niet met Europ Assistance, BMW Assistance, Ethias Assistance enz.
Daarom adviseren we jullie omtrent een oplossing voor reisbijstand motor in Marokko en beschikken over een lijst van verzekeringsmaatschappijen die hier wel tussenkomst verlenen.
(oplossing enkel mogelijk voor klanten gedomicilieerd in België).
Een reisbijstand motor is verplicht tijdens deze reis. Dit opdat pech onderweg snel kan worden opgelost met de minste hinder voor de andere reizigers.
Andere mogelijke verzekering: afkoop van de voorziene vrijstelling transportverzekering (€ 375) van de motor = € 19 per motor
** Wij doen zelf geen repatriëring van de motor of grote herstellingen onderweg; dit is werk voor professionele assistance bedrijven.
Wie meer wil weten over de diverse verzekeringen, de comfortservice, het rijtechnisch advies, de routes enz. : zie de rubriek FAQ
Wens je zelf te rijden tot de reisbestemming (bijna 4600 Km heen /terug vanaf Brussel naar Zuid-Spanje) dan is de korting hiervoor € 950 (piloot) en € 250 (duo).
Reis gerust met een reisprofessional:
Als reisorganisator zijn we verzekerd tegen financieel onvermogen bij het Garantiefonds Reizen (polis 2401.1628.00) en voor beroepsaansprakelijkheid bij MS Amlin Insurance SE (polis via VVR nr. LXX048659).
* Programmaversie 09/01/2025
Recent Comments